Eerste stagedagen na de zomervakantie!

Mijn eerste stagedag was op maandag 26 augustus. Mijn stageschool begon al een week eerder, ik woon namelijk in Duiven bij Arnhem en dit valt net onder regio Zuid. Mijn studie zit in Doetinchem en dit valt onder de regio midden. Mijn studie begon pas 1 september. Wij waren daarvan uit gegaan met het plannen van de vakantie. Dat is dus ook de reden dat ik er de eerste week helaas niet bij kon zijn.

Mijn stageklas bestaat uit in totaal 19 leerlingen. Tien daarvan zitten er in groep 4, drie meisjes en zeven jongens. De overige negen zitten in groep 3, daar zitten twee meisjes en zeven jongens.

Kortom, veel jongens en een best drukke klas. Mijn mentrix zit er nog heel erg bovenop om ze onder de duim te krijgen. Ik ben hier zelf nog niet heel sterk in en kan dit dus nu goed leren van haar. Daar ben ik erg blij mee en ik hoop dat ik zelf ook consequenter hierdoor kan worden.

De eerste stagedag was het erg warm. Aan het einde van de middag hebben we daarom ook leuke waterspelletjes gedaan! Daar vertel ik straks meer over. De kinderen begonnen met de inloop. Voor groep 3 ligt er elke dag een ander werkje klaar en soms mogen ze op de computer veilig leren lezen oefenen. Groep 4 begint elke dag met lezen. Mijn mentrix en ik lezen beide met een leerling uit groep vier extra in de ochtend.

Na ongeveer 10 minuten begint mijn mentrix met het lezen samen met heel groep 4. Groep 3 gaat gewoon verder met het werken aan het werkje van de inloop. Als groep 4 klaar is met lezen, krijgen zij uitleg van rekenen en als die uitleg van groep 4 voorbij is, ruimt groep 3 de spullen op en krijgen zij ook instructie van rekenen. Groep 4 maakte sommen over de tientallen heen, dit vonden ze nog erg moeilijk. Groep 3 moest bouwen met kleine blokjes en rekenen tot vijf.

Daarna hebben de leerlingen pauze. Ze beginnen met het eten van fruit of een koekje. De voorkeur heeft natuurlijk fruit, maar school mag het niet verplichten, omdat ze niet officieel een gezonde school zijn. Daarna mogen ze een kwartiertje naar buiten en hebben mijn mentrix en ik ook even pauze.

Na de pauze hebben ze nog spelling en taal gedaan. Groep drie doet dit met de methode veilig leren lezen en groep vier werkt voor het eerste jaar met de methode Staal. Zelf ben ik voorstander van de methode Staal, ik heb eerder ook met andere methodes van taal en spelling gewerkt, maar ik merk dat deze methode gewoon heel duidelijk is en de leerlingen hier ook structuur in zien.

De leerlingen maken elke dag een les van spelling, een les van taal en een dictee. Dit geldt overigens alleen voor groep 4. Groep 3 heeft een taakblad en werkt hier ondertussen zelfstandig aan. Dit kunnen ze ook al erg goed. Groep 3 begint dan met het maken van het werkboekje dat hoort bij veilig leren lezen en daarna pakken ze bijvoorbeeld de letterdoos en/of een stencil.

S ‘middags heb ik nog met een aantal leerlingen uit groep vier extra gelezen. Dit zijn onder andere ook de leerlingen waarmee s ’ochtends extra gelezen wordt.

De kinderen uit groep 3 hebben de letter k leren schrijven. Ze werken met de methode van pennenstreken en dan de blokletter variant. Dat is nieuw dit jaar vanaf groep 3. Groep 4 werkt dus nog wel met de lusletters. Ze hebben deze overstap gemaakt, omdat het voor de kinderen makkelijker is om de koppeling te maken met de leesletters als ze de blokletters leren.

Ditzelfde rooster was eigenlijk ook van toepassing op de dinsdag van deze week.

Op beide dagen hebben de kinderen leuke activiteiten met water gedaan, omdat het heel erg warm was. Op maandagmiddag hebben de leerlingen met verschillende kaartjes de werkvorm “zoek iemand die” gedaan. Zodra ze degene hadden gevonden bij wie ze moesten zijn, lieten ze het controleren door mij of mijn mentrix en als het goed was, mochten ze in een bak met water gaan staan. Allebei één voet of één hand. Op de dinsdagmiddag hebben ze waterpret gedaan. Allemaal in hun bikini of zwembroek en nat worden maar! Natuurlijk wel in de schaduw. Ik had de tuinslang vast en ze renden er allemaal doorheen. Echt fantastisch vonden ze het allemaal.

Dit waren mijn eerste dagen in mijn nieuwe stageklas. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Ik denk dat de volgende blogs over mijn stage iets korter zullen zijn, maar dat zien we vanzelf ?

Bedankt voor het lezen en graag tot een volgende blog!

Deel met andere leerkrachten