Onderzoek succescriteria en feedback

Hoi allemaal!

Wat leuk dat je dit blog hebt aangeklikt! Zoals velen van jullie wel weten, ben ik nog student aan de Pabo. Ik zit op dit moment in mijn derde studiejaar, bijna in mijn laatste jaar dus 😉

Afgelopen jaar heb ik een minor onderzoek gedaan. Ik heb gekozen voor de minor Wetenschap en Technologie. Hier kon ik veel kanten mee op en uiteindelijk heb ik volledig mijn eigen onderwerp kunnen bedenken.

Mijn stageschool wilde gaan werken met succescriteria en het leek mij erg interessant om hier mijn onderzoek over te doen. Ik heb deze succescriteria gekoppeld aan de verschillende manieren van feedback geven.

Succescriteria zijn eigenlijk kleine doelen die samen het grote doel van de les vormen. Deze doelen zijn vaak geschreven in de “ik” vorm, zodat deze gericht zijn aan de kinderen. Kinderen hebben hier houvast aan tijdens het werken aan een taak.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat de betrokkenheid, het eigenaarschap, de peerfeedback én de zelfregulering van leerlingen verbetert sinds het gebruik van succescriteria in de praktijk.

In een eerder blog heb ik al mijn uiteindelijke ontwerp geplaatst. Deze kun je hier vinden.

In dit blog kun je mijn volledige onderzoek downloaden! Ik heb hier uiteraard wel de persoonlijke stukken uitgehaald. Het kan dus zijn dat er ergens een verwijzing staat die niet te vinden is, maar ik heb mijn best gedaan om dit zo min mogelijk voor te laten komen. Daarnaast kan het zo zijn dat er spelfouten in staan, ook hier heb ik mijn best op gedaan, maar je kunt niet alles foutloos doen helaas 😉

Ik heb deze minor met een “goed” afgerond. Dat is qua cijfer ongeveer een 8,0!

 

Uiteraard is dit onderzoek niet bedoeld om te kopiëren. Dit onderzoek is daarnaast gebaseerd op verschillende bronnen. Houd hier rekening mee als je het zelf gebruikt voor een onderzoek! Verwijs hier dan ook naar.

Onderzoek downloaden

7 + 11 =

Deel met andere leerkrachten