Opleidingsbekwaam

Eindreflectie

Eindreflectie Julie Biemans VR1D

 Mijn naam is Julie Biemans, ik zit in klas VR1D. Op dit moment loop ik stage in groep 6 van De Ontdekking in Didam. Dit is een klas van 24 leerlingen, het is een erg leuke klas, maar ze zijn niet bepaald altijd even rustig. Er zitten een paar “haantjes” in de klas en er is daarom best vaak ruzie in de klas, dit wordt dan wel snel weer opgelost, maar leuk is het niet. In het begin van mijn stage moest ik wel even wennen aan alles, ik merkte dat ik het lastig vond om een goede lesvoorbereiding te schrijven. Ook moest mijn mentor volgens mij een beetje wennen aan het feit dat ik een eerstejaars student was. Hij gaf vaak veel negatieve feedback en zei vaak niet wat er dan wel goed ging. Ik kreeg daarom voor mijn tussenevaluatie nogal een laag puntenaantal. Later vroeg ik mijn mentor of hij hem nog een keer wilde invullen, omdat ik graag vooruit wilde gaan en ik niet wist of dat zo was. Toen kreeg ik opeens een puntenaantal die andere studenten ook hadden, een stuk hoger dan de eerste keer, hij vroeg daarna hoeveel punten ik de vorige keer ook alweer had en toen zei ik het aantal en toen zei mijn mentor: “ooh, dan ben ik wel een beetje streng geweest”. Hier was ik eigenlijk heel blij mee, omdat dat dus betekende dat ik het beter deed dan ik dacht en sindsdien heeft mijn mentor het ook door dat niet alles in een keer goed kan gaan. Voor de rest was deze stageperiode echt superleuk, kinderen die elke keer weer helemaal blij naar je toe komen en je van alles vertellen over hun weekend of de woensdagmiddag.

Voor mij is het op dit moment per blok verschillend wat mij het meest heeft beziggehouden, in blok 1 waren het vooral de toetsen en de sciencedag en nu in blok 2 is het vooral mijn stage. Ik denk dat dit zo is, omdat ik nu in mijn stage meer lessen zelf heb bedacht en niet meer zo heel veel via een methode en in het eerste blok deed ik bijna alles volgens een methode. Ik merk dat het me meer tijd kost om alles zelf te bedenken, maar ik merk ook dat ik dat veel leuker vind om te doen, een hele les zelf organiseren. In het begin vond ik het lastig om een goede lesvoorbereiding te maken en dat gaat nu al een stuk beter heb ik het gevoel, het ziet er ook een stuk beter uit dan voorheen. Mijn mooiste leermoment was denk ik, dat ik een gehele eigen les heb gemaakt over een scheikundig proefje, het duurde erg lang om alles te krijgen zoals ik het in mijn hoofd had van tevoren, maar toen ik de les gegeven had, was mijn mentor erg enthousiast en zij dat ik alles tot in de puntjes goed had voorbereid, hier was ik heel blij mee. Ik was echt trots op mezelf toen ik allebei mijn tentamens in een keer had gehaald, ik heb dan wel de website nog niet gehaald, maar ik vond het best knap van mezelf dat ik allebei de tentamens gehaald had, niet veel studenten hadden dit en ik heb altijd wel moeten knokken op de havo en dan even je eerste twee tentamens op het hbo halen is best wel knap vind ik.

Leerdoelen

Mijn leerdoelen waren vooral, dat ik meer écht de juf moest zijn. Was ik nu ook wel, maar ik nam nog niet altijd de gehele leiding. Ik vroeg vaak dingen aan de leerlingen en ik moest dat dan gewoon zelf beslissen. Nu gaat dat al wel een stuk beter, maar daar kan ik nog steeds wel in groeien. Ook vind ik het, nu nog steeds, erg lastig om een goede tijdsschatting te maken. Je weet in het begin natuurlijk niet op welk niveau alle leerlingen in de klas zitten en hoelang ze gemiddeld over bijvoorbeeld een rekenopgave doen. Dit gaat langzaam wat beter, maar blijft een goed leerpunt voor mij. Mijn leerdoelen heb ik vooral met mijn mentor besproken. Ik heb deze leerdoelen ook vaak als persoonlijk leerdoel voor een les gebruikt. Tot slot ben ik van mijzelf best timide tijdens een nieuwe situatie, dit is ook bij stage zo, ik vind het nog lastig om echt deel van het gesprek te zijn in de lerarenkamer, dus om mij echt in het gesprek te mengen, even zo gezegd. Weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden. Dit blijft nog wel een tijd een leerpunt, want zo ben ik gewoon en dat veranderd niet van de een op de andere dag.

De zeven competenties

Het interpersoonlijke competent ging eigenlijk vrij snel al wel goed, ik ben best goed in de omgang met kinderen en zo ook in mijn stageklas, ik wist dag twee alle namen en ben tussen de lessen door met de leerlingen een kort gesprekje begonnen over wat ze leuk vonden en wat ze voor een sport doen bijvoorbeeld, op die manier heb ik geprobeerd een goede band op te bouwen met de leerlingen.

Het pedagogische competent ging ook vrij snel goed, mijn mentor gaf wel aan dat ik de leerlingen nog meer complimenten mocht geven, ik deed dit al wel, maar het mocht nog een stapje meer, zodat de leerlingen echt het gevoel krijgen dat ze de dingen die ze doen ook goed doen.

Het vakinhoudelijk en didactische competent gaat nu ook best goed, in het begin vond ik dit nog wel lastig. Meer dan logisch denk ik, omdat ik nog nooit echt voor een klas een les heb gegeven en alle eerste keren zijn even wennen en even zien hoe alles gaat. Ik denk dat ik na deze stage veel geleerd heb op dit gebied, dit komt uiteraard doordat ik hier mijn eerste lessen heb mogen geven. Ik maak sinds het tweede deel van deze stage meer gebruik van concrete materialen, deed ik daarvoor nog niet zoveel. Ik wilde er voor mezelf eerst voor zorgen dat ik de “gewone” lessen redelijk goed kon geven, zodat ik daarna weer langzaam een stap verder kon gaan. Ik heb voor de kerstvakantie een les over een scheikundig proefje gedaan, deze les had ik zelf bedacht en zelf in elkaar gezet. Hier was ik best wel trots op aan het einde van de les, de meeste kinderen vonden het erg leuk en mijn mentor was erg tevreden en zei dat ik het tot in de puntjes had voorbereid.

Het organisatorische competent vond ik ook in het begin wel lastig, maar dit gaat nu ook al steeds een stukje beter, het tijd inplannen wat hier ook bij hoort blijft een leerpunt, maar ook dit komt uiteindelijk goed.

Het competent samenwerken met collega’s gaat opzich ook wel goed denk ik, nou bespreek ik vooral dingen met mijn mentor en eigenlijk niet met andere collega’s. Ik praat wel gewoon met ze, maar echt het samenwerken doe ik niet zoveel. Het competent in het samenwerken met de omgeving, ik ben maar bij twee oudergesprekken geweest, maar ik houd alles voor me en ik zal nooit informatie ongewenst naar buiten brengen.

Het competent in reflectie, ontwikkeling en ontmoeting, ik bespreek elke les met mijn mentor en ik deel ideeën met mijn mentor als ik iets leuks tegen ben gekomen. Ook heb ik het wel met andere collega’s gehad over waarom ik voor de pabo heb gekozen. Wij, de andere eerstejaars stagiaires en ik, hebben ook tijdens een overleg bij alle bouwen ons verhaaltje gedaan en gezegd wat we hier doen en waar we van zijn.

Het competent in onderzoek heb ik wel veel in gedaan, wij moesten natuurlijk voor onderzoek opzoek naar veel informatie over ons onderwerp. Ik had het onderwerp zelfregulerend leren gekozen, omdat mijn stageschool daar ook wat mee doet, ze hebben een ontdekplanner waar de leerlingen een hele week mee bezig zijn. Ik heb mijn mentor geïnterviewd hiervoor. Ook ben ik, met de andere stagiaires, al aan het begin van deze stageperiode in gesprek gegaan met de directrice, hier hebben wij het gehad over wat ouders doen binnen deze school. Tot slot moesten we voor de kunstmap ook van alles weten over onze stageschool, hier ben ik ook op onderzoek gegaan. Mijn mentor heeft mij hierbij geholpen

Tussen- en praktijkbeoordeling

Ik was niet erg tevreden over mijn tussenevaluatie, ik had een erg laag puntenaantal, zoals ik ook al zei in de inleiding. Uiteindelijk is dit wel goed gekomen, maar toch had ik een oranje advies en ik was daar niet blij mee. Ik denk dat ik het uiteindelijk alsnog goed heb gedaan, ik heb mijn mentor dat formulier drie weken later nog een keer laten invullen en toen was ik al heel erg omhooggegaan. Bij mijn praktijkbeoordeling heb ik lavalampen gemaakt met de klas, het was een gewaagde keuze, omdat de kinderen hier best druk van worden, maar ik wilde graag de uitdaging aangaan. Tijdens mijn tussenevaluatie kreeg ik namelijk terug dat ik wel meer uitdaging mocht zoeken. Dat heb ik dus gedaan in mijn praktijkbeoordeling, de kinderen waren best druk tijdens de les, maar ik geloof niet dat het erg storend was voor de beoordelaars. Ik vond het zelf meer een probleem dan zij het vonden volgens mij. Ook kreeg ik terug dat ik veel dingen een beetje “meer” moest doen, bijvoorbeeld duidelijk het verschil laten zien tussen goed en slecht gedrag, op dat moment in de les ging dat wat minder, ik ben hier wel in aan het groeien, maar je kunt niet alles in een keer denk ik dan, ik ga er daarentegen absoluut wat mee doen in mijn volgende stages.

Mijn studie en studieresultaten

Ik kijk met veel plezier terug op dit afgelopen half jaar. Ik vind de opleiding echt superleuk, ik heb veel leuke mensen leren kennen en zit in een erg leuke klas! Ik vind het ook totaal niet erg om naar school te gaan, ik vind de lessen erg interessant en ook wel erg gezellig met iedereen. Mijn studieresultaten zijn ook best wel goed vind ik zelf, ik heb voor rekenen een 8,5 gehaald waar ik echt heel erg trots op was, ik vond het namelijk best wel lastig van tevoren, maar omdat ik zoveel heb geoefend thuis met mijn vader is het mij toch maar even gelukt. Voor pedagogiek had een ik 6 en ook hier was ik heel blij mee, ik had het namelijk echt totaal niet verwacht, er kwamen dingen in voor die ik niet concreet geleerd had, omdat ik niet wist dat dit ook moest. Maar omdat je het tijdens je stage in de praktijk zoveel doet wist ik het toch nog goed te beantwoorden. Helaas heb ik de website niet in een keer gehaald, dat vond ik erg jammer, maar dat was ook wel deels onze eigen schuld, we hadden niet goed genoeg gekeken naar het TCD. Ik hoop dat ik dit blok weer zo goed afsluit als vorig blok.

Ik heb voor elke toets een samenvatting gemaakt van alle toets stof, ik heb dit gedaan aan de hand van een planning, vorige jaren hield ik mij nooit aan een planning en nu opeens hierop de pabo lukt het mij wel! Ik denk dat ik vooral door dit mijn punten heb weten te behalen.

Conclusie

Ik vond dit eerste half jaar een erg leuke, maar vooral leerzame tijd. Ik heb een erg leuke klas, leuke mensen om mij heen en ik vind de stage echt heel erg leuk. Ook is mijn stage beoordeling uiteindelijk goed gekomen, nadat dit tijdens de tussenevaluatie niet al te soepel ging. Dit bleek achteraf ook een beetje aan mijn mentor te liggen, want hij was een beetje te streng geweest, dit gaf hij zelf ook aan. Ook ben ik erg blij met hoe het gaat op de opleiding, ik had niet van mezelf gedacht van tevoren dat ik allebei de toetsen meteen zou halen. Ik heb de havo met veel moeite gedaan, uiteindelijk met een herkansing gehaald en dan nu deze toetsen halen, dan ben ik best trots op mezelf. Hierbij sluit ik mijn eindreflectie voor het eerste halfjaar af.

Feedback en beoordeling

Als je op de foto hieronder klikt, dan opent er een bestand met de feedback van medestudenten en de formatieve beoordeling.

Deel met andere leerkrachten