Kleurenmonsters!

Sociaal emotionele ontwikkeling bij kleuters.

Hoi allemaal!

Wat leuk dat je dit blog hebt aangeklikt! Zoals velen van jullie wel weten, ben ik nog student aan de Pabo. Ik zit op dit moment in mijn derde studiejaar, bijna in mijn laatste jaar dus 😉

Afgelopen jaar hebben mijn medestudenten en ik een minor onderzoek gedaan! Een medestudente van mij heeft dit gedaan over de sociaal emotionele ontwikkeling bij kleuters in combinatie met de kleurenmonsters! Hieronder lees je wat ze heeft gemaakt en je kunt het product hieronder downloaden 🙂

Kleuters kunnen slecht vooruit denken en de gevolgen van hun acties niet overzien. Ze laten zich vaak leiden door hun emoties. Ook kunnen ze zich moeilijk in de ander inleven (apetrotsekinderen,2019). Op school leren kleuters zich aan de regels te houden en realiseren ze zich wat goed en fout is. Op scholen wordt er gebruik gemaakt van het sociaal emotioneel leren (SEL). SEL past kennis en vaardigheden toe zodat leerlingen beter met zichzelf en andere om kunnen gaan (wij-leren,2017). Er zijn verschillende methodes ontwikkeld voor het SEL. Op de stageschool konden ze alleen geen passende SEL- methode voor in de kleuterklassen vinden.

Kleuters kunnen tijdens een conflict moeilijk verwoorden wat er aan de hand is, dit moet voor hen zo visueel mogelijk worden gemaakt. Dit kan gerealiseerd worden door het gebruik van een stappenplan. Een intermediair kan er voor zorgen dat de aangereikte kennis dicht bij de kleuter blijft. Opdrachten waarbij de leerlingen moeten samenwerken zorgt voor een betere relatie tussen de leerlingen. Als dit ook nog aan de hand van een herkenbaar visueel product wordt gedaan, is het SEL in de kleuterklassen compleet.

Het product bij deze minor is een lessenserie over de kleurenmonsters!

Deze lessenserie is gebaseerd op de kleurenmonsters. Het kleurenmonster wordt aangeboden door de ‘kleuteruniversiteit’ en is gebaseerd op een boek van Anna LIenas. De essentie van het boek is het volgende; Het kleurenmonster is een monster die uit allerlei kleuren bestaat. Wanneer er een bepaalde emotie naar boven komt door een bepaalde situatie, verandert hij van kleur en gedraagt hij zich op de manier die de kleur naar boven brengt. Geel= blijdschap, rood = woede, blauw = verdriet, zwart = angst, groen= rust en roze= liefde. Zo gedragen wij ons ook. Wij zitten vol met allerlei kleuren en zodra een bepaalde situatie zich voor doet, komt er één kleur samen met het bijbehorende gedrag sterk naar voren. De lessenserie bestaat uit 3 lessen die ieder ongeveer 45 minuten duren. Elk kleurenmonster staat voor een centrale regel die in de klas worden gehanteerd.

Wil je meer kleurplaten van de kleurenmonsters zien? Klik dan HIER 🙂 De Knutseljuf Ede heeft namelijk deze prachtige prenten ontworpen! Het linkje is dan ook naar haar blog!

Lessenserie downloaden!

8 + 14 =

Mijn medestudente zou het ontzettend fijn vinden als jullie een reactie zouden willen geven op haar minor onderzoek en het product.
Ze zou het ontzettend fijn vinden als jullie dit Google formulier in zouden willen vullen!

Heel erg bedankt voor het lezen van dit blog!

Lees ook de andere blogs van de minoren!

Klik hieronder voor de onderwerpen die zij hebben onderzocht 🙂

Deel met andere leerkrachten